Mannen som lyckas öka sina B2B-försäljningar.

Öka din försäljning: Åtta värdefulla tips till dig som är B2B-säljare

Varje dag står B2B-säljare inför utmaningen att stänga affärer och driva intäkter trots en skakig marknad, vilket gör rollen extremt krävande. För att lyckas bra är det nödvändigt att anpassa sig till nuläget och använda effektiva strategier som gör att du skiljer ut dig från konkurrensen.

Här kommer några goda råd som kommer hjälpa dig att öka din försäljning och snabbare nå dina mål.


1) Håll koll på dina siffror
De bästa säljarna har också bäst koll på sina siffror, anteckna eller registrera alla dina aktiviteter. Exempelvis; vad har du för hitrate på dina samtal? Hur mycket behöver du ha ute i offerter för att nå din budget? När du har de siffrorna klara för dig blir arbetet både tydligare och roligare.

 2) Nya teknologier

Du har förmodligen hört talas om framstegen inom AI, men hur kan det öka din försäljning? Genom att du använder dig av AI-drivna verktyg för outreach, content och prediktiv analys kan du identifiera, tajma och vårda dina leads på ett bättre sätt, vilket leder till högre konvertering.

3) Data är nyckeln
 

Har bolaget du arbetar på tillgång till en mängd data? Dra nytta av det.
Ta reda på vilka dina idealkunder är, anpassa din säljstrategi och inte minst dra nytta av de trender som i dag är aktuella på marknaden.

4) Content marknadsföring

Att bygga förtroende hos dina potentiella kunder är viktigt. Genom att skapa värdefullt innehåll som tar itu med deras ”pains” positionerar du dig som en trovärdig och seriös rådgivare inom din nisch. Våga utmana kundernas ”take” på deras egna marknad.

5) Anpassning är avgörande

Att anpassa din pitch och erbjudande till i varje kunddialog visar att du engagerar dig i deras framgång. Ställ relevanta frågor och exemplifiera med hur du hjälpt liknande kunder med deras utmaningar.

6) Rätt inställning till invändningar 

Att hantera invändningar är ett tillfälle att förstå dina prospekts bekymmer bättre och erbjuda anpassade lösningar. Det bygger förtroende och visar din kompetens.
Ha ett mindset att du vill få invändningar, ju fler invändningar du får desto större chans för dig att visa på fördelarna med ditt erbjudande. Öva på argumentationsteknik istället för att fylla på ett dokument med standardiserad invändningshanetring.

7) Lyssna på kunden

Att lyssna är en grundläggande färdighet. Arbeta dig mot 75/25 där kunden pratar 75% av tiden och du 25%. Lyckas du komma dit visar det på att du ställer rätt frågor och att kunden har fått förtroende för dig.

8) Ta med något till bordet

Även om dina kunder arbetat länge i branschen sitter dem med ett inifrån och ut perspektiv. Givande för både dig och kunden är om du kan utmana dina prospekts övertygelser och ta med dig dina unika insikter från kontakter med deras konkurrenter etc. Det hjälper dig att skilja dig från konkurrensen av säljare och positionera dig som en pålitlig samarbetspartner.

 

Genom att testa ett par av de här strategierna och teknikerna kan du särskilja dig från konkurrensen och snabbare uppnå dina egna och bolagets säljmål.

Vill du utvecklas som säljare, ta kontakt med oss på Deeals här.

 

Till dig som leder ett team av säljare

Nu är tiden att verkligen ge ditt team de verktyg, resurser och utbildning de behöver för lyckas. Att ge dina medarbetare rätt gör det möjligt för ditt team att erbjuda era kunder personlig uppmärksamhet, identifiera förbättringar, bygga förtroende och öka era chanser att stänga affärer.

Om du vill ha mer information om hur du får tillgång till kvalificerade B2B säljare och infrastruktur via outsourcing, kontakta oss på Deeals här.

Dela artikeln på sociala medier